Do dopravy bude třeba racionálně, ale zásadně sáhnout

 

Třebíčská doprava je tristní. Je to jedno z nejpalčivějších témat v našem krásném městě. Dopravní špičky denně blokují hlavní trasy městem. Nejsem dopravák, ale cítím, že klíčovou příčinou je zřejmě individuální automobilová doprava nás Třebíčáků. Tranzitem to není. Děcka do školy vezeme autem, do práce jedeme autem, do obchodu autem, na úřad autem, na návštěvu autem, do hospody autem. Pro pár kilometrů a často i pro pár stovek metrů jedeme autem. A často, nebo spíše zpravidla, sami.

Téměř každá rodina má k dispozici auto, výjimkou nejsou dvě i více. I statistika hovoří celkem jasně – za deset let v ČR přibylo cca 1,8 milionů osobních aut v provozu (z 4,6 mil. v roce 2011 na 6,4 mil. v roce 2022 – z 0,46 auta na obyvatele na 0,64 na obyvatele – takže čistě statisticky a nepřesně, v Třebíči s 35 tisíci obyvatel bylo 16100 aut v roce 2011, ale 22400 aut v roce 2022 – o 6300 aut více. A to musí být znát. A je to znát.

Jak z toho ven? Podle mého názoru - nejezděme autem po městě. Lehce se to řekne, ale hůř provádí. Jde to pěšky, jde to na kole, skútru nebo na kolobrndě a jde to městskou hromadnou dopravou. A vše má svá úskalí a hlavně nepohodlí, takže většina z nás dává přednost autu. Pěšky se nám nechce (ale daleko to není, celá Třebíč se dá přejít snad ve všech směrech za cca hodinku), na kole je to z kopce do kopce a městská jezdí tolika linkami, že s v tom málokdo vyzná a na autobus je potřeba chodit „na čas“ a ne „na zastávku“ jako ve větších městech. Nedohledal jsem statistiku přepravených cestujících – klesá? Stoupá? Takže jezdíme autem. Všude a pořád.

Co bych navrhoval, abychom mohli nejezdit po městě autem?

• Zjednodušme a zintenzivněme MHD a používejme ji – ať jezdí např. jedna/dvě okružní linky, malé autobusy, cca v čtvrthodinových intervalech. Dá se nastavit trasa, která pokryje celé město tak, že na zastávku nebude dál než 300-400 m + jedna odbočná linka do Boroviny. Autobusky by mohly jezdit v obou směrech a podle cíle bychom si směr vybrali. A na zastávku bychom nešli na čas, ale prostě s tím, že do čtvrt hodiny něco pojede. Myslím, že by stálo za to, aby se nad tím dopravní specialisté zodpovědně zamysleli. Bude nové výběrko, je dobrá příležitost do toho sáhnout.

• Vyveďme auta na okruh – obchvat, průchvat, okruh – název je jedno – prostě okružní trasy kolem měst fungují a mají smysl. Bez spojnice Rafaelova-Sportovní by třebíčská doprava zkolabovala zcela. Nasnadě je dotáhnout okruh aspoň do tří čtvrtin výstavbou jižní části. ŘSD jej chce postavit. Já to podporuji. Velký obchvat mimo katastr dopravě nepomůže.

• Choďme pěšky a jezděme na kole – máme krásné město a neužíváme si ho. Není zas až tak kam spěchat.

 

 

Ing. Jakub John, Ph.D., FEng.

ODS

 

Aktuality

Podpora sportu & udržení bezpečnosti

Podpora sportu & udržení bezpečnosti

Lákavá a pestrá nabídka pohybových aktivit pro všechny věkové skupiny obyvatel, včetně podpory investic do sportu a revitalizace sportovišť.

&

Udržení města Třebíče jako bezpečného a klidného místa pro rodinný život s důrazem na zlepšení jeho čistoty a údržby.

Práce & Odvaha

Práce & Odvaha

Práce s rozmyslem na finančním zdraví města Třebíče a s odpovědností za řádné hospodaření.

&

Odvaha k otevírání systémových řešení v prioritních otázkách chodu města, kterými jsou například dopravní obslužnost a parkování.

Slušná, korektní, vstřícná a otevřená politika bez protekcionismu, elitářství a falešného politikaření.

Slušná, korektní, vstřícná a otevřená politika bez protekcionismu, elitářství a falešného politikaření.

Slušná, korektní, vstřícná a otevřená politika bez protekcionismu, elitářství a falešného politikaření.“

Do dopravy bude třeba racionálně, ale zásadně sáhnout

Do dopravy bude třeba racionálně, ale zásadně sáhnout

Třebíčská doprava je tristní. Je to jedno z nejpalčivějších témat v našem krásném městě. Dopravní špičky denně blokují hlavní trasy městem. Nejsem dopravák, ale cítím, že klíčovou příčinou je zřejmě individuální automobilová doprava nás Třebíčáků. Tranzitem to není. Děcka do školy vezeme autem, do práce jedeme autem, do obchodu autem, na úřad autem, na návštěvu autem, do hospody autem. Pro pár kilometrů a často i pro pár stovek metrů jedeme autem. A často, nebo spíše zpravidla, sami.

facebook facebook